Het eerste traject van het onderwijsproject ‘Wereldburgers voor de klas’, met twaalf statushouders (asielzoekers met een verblijfsvergunning), heeft vorig jaar voor zeven deelnemers een baan binnen het Haagse onderwijs opgeleverd.
Vanwege het succes krijgt het project dit jaar een vervolg. Dinsdag kwamen rectoren en bestuurders van het Haagse voortgezet onderwijs en potentiële deelnemers samen tijdens een meet-and-greet.
“Na het afronden van het eerste succesvolle traject zagen we zeker mogelijkheden voor een vervolg”, zegt programmamanager Charlotte van Thiel. “Zodra er een match ontstaat tussen de school en een deelnemer kunnen de statushouders deelnemen aan het traject.”
Tekst gaat door onder foto.
Prachtige kans
In de komende zomermaanden volgen de statushouders een intensief traject, zodat zij zich de Nederlandse verder eigen kunnen maken. Daarna volgen workshops over onder meer het Nederlandse schoolsysteem en doen ze als onderwijsassistent gedurende negen maanden werkervaring op binnen het Haags voortgezet onderwijs.
“Deze mensen hebben in hun land van herkomst allemaal ruime ervaring binnen het onderwijs”, zegt Van Thiel. “De wereldburgers kunnen op deze manier hun weg vinden in het Nederlandse onderwijs en weer met plezier en passie het beroep van docent uitoefenen. Een prachtige kans voor de Haagse scholen en de statushouders!”
Het samenwerkingsverband van 41 scholen in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg wordt gesubsidieerd door de gemeente Den Haag.